Petrona Martinez knäckte mig i Bogota

bildEn vän tar med mig ut till sin favoritbar i Bogotá. Vi tar varsin öl och Luisa som äger baren sätter på musik. Det tar inte många sekunder innan en kvinnoröst fullkomligen knockar mig. Vem är det här? “Petrona Martinez från den karibiska kusten – drottning av Bullerengue”. Maria, min vän, hoppar upp på dansgolvet i samma stund som trummorna kommer igång.

Luisa förklarar för mig att på den Karibiska kusten är det västafrikanska rytmer som dominerar. Till det kommer kvinnornas sång och handklapp. Petrona tillhör en tradition av sångerskor som hennes mormorsmor Carmen Silva startade. Till handklapp, maracas och trummor berättar de om sina liv rätt upp och ner. Om glädjen, om svårigheterna, om kvinnors villkor i samhället.Trots fattigdom och slit och trots att kvinnors rättigheter kränks gång på gång så är livet värt att leva – La vida vale la pena. Det spelar ingen roll om du är på en bar i Bogotá eller ute på landsbygden i Chocó – Petronas röst hörs överallt.

/S

Leave a comment