Jeanne Added

IMG_5856_OK3-1-c-element-s-Marikel-Lahana-Det var genom Rachid Taha jag fick upp öronen för Jeanne Added. Hon sjunger duett med honom på It’s Now Or Never, ni vet den där gamla Elvislåten, och jag föll pladask för hennes sångstil. Kollade spotify och hittade en ep från 2011 där hon gör en fantastiskt avskalad version av Prince Litlle Red Corvette. På Youtube hittade jag en än mer fantastisk inspelning, där Jeanne och Marielle Chatain lirar live i en studio. Sättningen: Sång, elbas, synt och en trumma. Sedan dess har jag väntat på att något nytt ska höras från henne. En singel släpptes i februari som ger mersmak till albumsläppet Be Sensational nu juli. Jeanne Added är klassiskt skolad cellist men har sedan hon blev klar med musikstudierna letat i olika genrer efter ett eget uttryckssätt, både musikaliskt och sångmässigt. Något jag tycker hon har lyckats alldeles utmärkt med. Tyvärr ligger det inga turnéplaner utanför Frankrike uppe, så önskar en se och höra Jeanne är det till att köpa en flygbiljett söderut.

Första videon är från 2013, den andra med tre låtar från i februari i år.

/J

Leave a comment