Chicks On Speed vidgar begreppet Rock ‘n’ Roll

Chicks-on-Speed-foto-4903_huge

We always thought that we were not a rock ‘n’ roll band, but it sure feels like rock ‘n’ roll over here tonight.

Videon till Chicks On Speeds “We don´t play guitar” är ett av de roligaste svaren på myten om vem som är en rock ‘n’ roll-stjärna som jag vet. Kolla in själva här nedan. Kiki Moorse (Tyskland), Melissa Logan (U.S.A) och Alex Murray-Leslie (Australien) träffades på en konstskola i München 1997 och bildade konstkollektivet Chicks On Speed.På ett lekfullt, kreativt och utmanande sätt ifrågasätter medlemmarna i  Chicks On Speed vad konst är, vem har rätt att bedöma och definiera någon annans verk. Som i låten Art Rules från plattan Cutting The Edge från 2009.  Vad är musik, vem får kalla sig musiker och är egentligen inte Rock ‘n’n roll ett väldigt brett begrepp – Broader than Broadway. De ordnar fester, alternativa modevisningar med tillhörande diskussioner och skönhetsideal och miljöpåverkan. De har släppt ett tiotal plattor, spelat in videos och filmer, ordnat tjej- och tantfester, gett DJ-kurser och samarbetat med band som Bikini Kill, Le Tigre, Peaches, Stereo Total och Miss Kittin &The Hacker.

Jag älskar själv gitarrbaserad musik och kan räkna upp massor av favoriter, riff, gitarrfigurer osv. Men det är ändå så befriande med någon som påtalar att du kan göra musik utan att kunna stå och runka gitarr. (Fast jag erkänner att jag själv drömt om att kunna just detta.) Den paradoxen blir också synlig i videon då Merrill Beth Nisker, elektromusiker från Toronto, känd under namnet Peaches, stiger ner från gitarrhimlen med orden “I don´t know about you but I sure as hell play guitarr – and I love it”.

Eftersom jag älskar musik så finns det ju alltid nytt att upptäcka och under några år har jag inte haft koll på Chicks On Speed. Blir därför glad då jag ser att Melissa Logan och Alex Murray-Leslie fortfarande är aktiva och precis släppt en ny platta: Artstravaganza. Favoritspåret, Beat is happening ligger på samlingen här nedan.

/S

Leave a comment